10 redenen waarom het werk nog niet is gedaan, wanneer het project afgerond is

Wellicht lijkt het alsof dit artikel een contradictie in zich heeft, maar dit is niet het geval.

Iedereen die wel eens een ICT project heeft gedaan weet, dat er na de oplevering nog veel werk gedaan moet worden. Dit wordt vaak vergeten, maar na het lezen van deze blog kun je er rekening mee houden en voorkom je onaangename verrassingen achteraf.

  1. Voor zover je dit nog niet gedaan hebt; spreek een garantie-termijn af waarin de leverancier fouten hersteld zonder extra kosten.

  2. Maak medewerkers verantwoordelijk voor de diverse onderdelen (invoer, uitvoer, onderhoud, etc.) van het opgeleverde project.

  3. Maak afspraken met externen die nodig zijn (fotograaf, adviseurs, drukkers, reclamemakers, tekstschrijvers, etc.)

  4. Train de medewerkers die er mee moeten gaan werken.

  5. Zorg dat het hele bedrijf het belang inziet van de nieuwe werkwijze.

  6. Zie er op toe, dat het ook ingezet/gebruikt wordt!

  7. Registreer alle problemen die geconstateerd worden en stem ze regelmatig af met de leverancier (liefst binnen de garantietermijn!).

  8. Stel een budget vast voor release 2.

  9. Leg alle nieuwe wensen en ideeën vast voor release 2 en plan deze in zodra het budget bereikt wordt.
  10. Houdt ogen en oren open voor verbeteringen!

Ik hoor soms, dat dit niet voor alle projecten geldt. Ik kan je verzekeren dat dit wel zo is. Zelfs een website is tegenwoordig geen eindproduct meer, maar een startpunt van een geheel nieuwe relatie met je klanten en dat kost tijd en moeite. De mensen die klagen dat projecten altijd meer kosten dan begroot en langer duren dan gepland, zijn waarschijnlijk een aantal stappen van de 30 punten die ik de afgelopen dagen heb geplaatst.

Maak een goed plan en houdt je er aan. Zo eenvoudig kan een project zijn!